Dječji rođendan

Neka sve bude igra!

Namirnica: Lješnjak

ENG: Hazelnut  LAT: Corylus avellana  REG: - Namirnica by coolinarika.com -

Lješnjaci se mogu konzumirati ili koristiti u pripremi jela u svježem obliku ili blago popečeni na tavi bez dodatka ulja. Nasjeckani se koriste u pripremi tijesta za slastice ili kao posip na tijestu, dok se fino mljeveni lješnjak koristi za pripremu biskvita ili meringuea.

Lješnjak

Opis i podrijetlo

Lijeska od davnina raste na područjima Europe i Azije u pojasu umjerene klime.

Ova grmolika biljka koja doseže 3-8 m visine ima obrnuto jajaste listove dužine 6-12 cm prekrivene malim dlačicama.Mljeveni lješnjaci mogu djelomično ili u potpunosti zamijeniti brašno u kolačima.

Cvjetovi se stvaraju rano u proljeće, prije listova. Svaki cvijet može biti muški ili ženski. Muški je cvijet žut i dugačak 5-12 cm, a ženski vrlo mali, velikim dijelom skriven u pupoljku, samo s kratkim svijetlocrvenim laticama (1-3 mm) koje izlaze van.

Plod je orašasto voće (lješnjak) koje sazrijeva u malim grozdovima, oko 1-5 komada u svakom. On je sa svih strana zaobljen, 15-25 mm dugačak i 12-20 mm širok, žutosmeđe boje s malo bljeđim urezom na sredini.

Energetska i nutritivna vrijednost

Energetska vrijednost 100 g svježih lješnjaka iznosi 628 kcal/2629 kJ.

Od toga sadrži 61% masti, 17% ugljikohidrata i 15% proteina.

Od minerala u lješnjaku se nalaze kalcij (114 mg), magnezij (163 mg), fosfor (290 mg), željezo (4,7 mg), cink (2,5 mg), bakar (1,8 mg), mangan (6 mg) i selen (2,4 mcg).

Od vitamina lješnjak sadrži vitamin C (6,3 mg), tiamin (0,6 mg), riboflavin (0,1 mg), niacin (1,8 mg), pantotensku kiselinu (1 mg), vitamin B6 (0,5 mg), kolin (45,6 mg), betain (0,4 mg), vitamin E (15 mg), folnu kiselinu (68 mcg) i vitamin K (14 mg).

Lješnjak u 100 g sadrži 10 g dijetalnih vlakana i 92 mcg luteina+zeaksantina.

Ljekovitost

Ako želite dramatično smanjiti rizik od pojave raka, srčanih oboljenja ili dijabetesa, usporiti starenje, poludite za lješnjacima i orašastim plodovima. Studije preporučuju konzumiranje između 30 i 60 g orašastih plodova dnevno kako bi se maksimalno iskoristila ljekovita svojstva.

Lješnjak može biti izvrsna alternativa vašem uobičajenom snacku između obroka. Šaka sirovih lješnjaka je zasitna i zdrava, tome u prilog svjedoče brojna ispitivanja.

Najviše istraživanja bavilo se ljekovitim djelovanjem orašastih plodova, ubrajajući i lješnjak, na zdravlje krvožilnog sustava. Redovitim konzumiranjem lješnjaka organizmu osiguravate ljekovite tvari koje snižavaju razinu kolesterola u krvi, šire krvne žile, štite srčani mišić, snižavaju krvi tlak te smanjuju rizik od angine i srčanog udara i štite od anemije. Iako se iz nutritivnih podataka uočava da je sadržaj masti visok, treba naglasiti da se u najvećem postotku radi o mono i polinezasićenim mastima. Polinezasićene masti spadaju u grupu omega-3 i omega-6 masnih kiselina, koje djeluju na snižavanje ukupnog i LDL kolesterola i inhibiraju nakupljanje masti na stjenkama arterija. Radi što bolje iskoristivosti ljekovitih tvari lješnjake preporučujemo konzumirati sirove, neoljuštene jer se prženjem znatno umanjuje njihovo ljekovito djelovanje. Tako primjerice tanka kožica na površini ploda sadrži polifenole koji reduciraju rizik od srčanih oboljenja.Izvrsno se slaže s kavom i medom, s mrkvom u salati i limunovom koricom u nadjevu za piletinu.

Orašasti plodovi sadrže antikancerogene tvari. Fitinska kiselina primjerice, prirodno prisutna u orašastim plodovima i sjemenkama, snažan je antioksidant koji štiti od upalnih procesa te može smanjiti rizik od pojave raka debelog crijeva. Fitosteroli smanjuju pojavu raka dojke i prostate. Lješnjak je bogat argininom koji inhibira rast tumora i potiče imunološki sustav.

Lješnjak također može reducirati pojavu dijabetesa što se pripisuje sastavu masnih kiselina koje potiču strukturu i funkciju membrana stanice. Nadalje pomaže kod usporavanja pojave demencije, makularne degeneracije i žučnih kamenaca.

Od plodova lješnjaka može se dobiti vrlo vrijedno ulje koje se koristi i za prehranu i u kozmetičkoj industriji. Pokazalo se da ima sličan sastav kao i maslinovo ulje, s visokim udjelom omega-9 i omega-6.

Ulje lješnjaka smatra se vrijednim sastojkom kozmetičkih preparata. S obzirom da se lako upija, pokazalo se da je učinkovito u zatezanju kože, pomaže kod obnavljanja stanica i učvršćivanju kapilara, hidratizira, smiruje i opušta kožu, pa se često koristi i u spa salonima. Masaža djece uljem od lješnjaka pokazala se učinkovita protiv problema dišnih puteva. Otkriveno je da ulje od lješnjaka ima svojstvo filtriranja zraka sunca pa se često upotrebljava u kozmetici za zaštitu od sunca.

Kupovanje i čuvanje

U rinfuzi lješnjake možete kupiti u ljusci, dok ćete očišćene lješnjake naći u pakiranjima od 100 i 200 g.

Optimalna temperatura čuvanja lješnjaka je od 0-7°C, a relativna vlaga treba biti 60-75%. U tim uvjetima lješnjaci u ljusci čuvaju se do godinu dana, a bez ljuske samo 6 mjeseci. Isto tako lješnjaci se mogu zamrznuti i čuvati do dvije godine. Odmrzavajte ih u hladnjaku, a zatim ih prebacite na sobnu temperaturu kako biste izbjegli kondenzaciju.

Od lješnjaka se dobiva i vrlo cijenjeno ulje koje čuvajte na hladnom mjestu do 3 mjeseca.

Priprema jela s lješnjacima

Lješnjaci se mogu konzumirati ili koristiti u pripremi jela u svježem obliku ili blago popečeni na tavi bez dodatka ulja. Nasjeckani se koriste u pripremi tijesta za slastice ili kao posip na tijestu, dok se fino mljeveni lješnjak koristi za pripremu biskvita ili meringuea. Ako pak govorimo o dobitnim kombinacijama s drugim namirnicama, onda se u kolačima izvrsno slaže s kavom i medom, s mrkvom u salati ili sa zobenim pahuljicama i limunovom koricom u nadjevu za piletinu. Pri tome se ne smije zaboraviti kombinacija popečenih lješnjaka i čokolade. No krenimo redom, od predjela do deserta.Lješnjak može biti izvrsna alternativa vašem uobičajenom snacku između obroka.

Kuhane šparoge i ljutiku pripremite sa salatnim preljevom od ulja, octa, estragona, senfa, a prije posluživanja pospite ih nasjeckanim lješnjacima. Kolorističnu salatu od pečene cikle, naranče i komorača začinite salatnim preljevom s dodatkom lješnjaka, metvice, peršina i feta sira. Rajčice začinjene solju, paprom i timijanom pecite u pećnici prekrivene krušnim mrvicama i grubo nasjeckanim lješnjacima. Gratinirani pastrnjak sa slaninom i lješnjacima zanimljivo je samostalno jelo ili prilog uz pečenje. Tjestenina s umakom od mascarponea, špinata i lješnjaka dat će novu dimenziju za sve ljubitelje tjestenine. Svakako isprobajte i lasagne od bundeve s dodatkom nasjeckanih lješnjaka, češnjaka, peršina i kadulje u kombinaciji s dva sira, parmezanom i mozzarellom.

Od juha svakako su interesantne kombinacije mrkve s povrtnim temeljcem i jogurtom te dodatkom mljevenih lješnjaka i čilija te krem juha od gljiva s dodatkom pirjanih gljiva i gremolate od peršina, ulja, lješnjaka, narančine korice i češnjaka.

Od lješnjaka, kruha, svinjske kobasice, pilećih prsa, šunke, jaja i začina pripremite nadjev za puricu. Aromatični maslac s lješnjacima, soja umakom i limunovim sokom stavite na odreske lososa koje pecite u foliji. Pastrvu možete panirati na način da je najprije umočite u razmućena jaja, a zatim u mljevene lješnjake. Povrću po izboru pečenom u voku dodajte marinirani, pečeni tofu s lješnjacima koje zajedno poslužite s rižom.

Mljeveni lješnjaci mogu djelomično ili u potpunosti zamijeniti brašno u kolačima. Tako ćete zajedno s maslacem, gorkom čokoladom, kakaom, jajima i šećerom dobiti jednostavnu tortu koju samo prelijte čokoladnom glazurom. Umiješate li ih u prhko tijesto u kombinaciji s kvalitetnom marmeladom, možete pripremiti kolačiće ili Linzer tortu. Za sladoled od lješnjaka zagrijte pola mlijeka, pola vrhnja koje umiješajte u mješavinu žumanjaka i šećera, pa kratko kuhajte na laganoj vatri. Na kraju umiješajte vaniliju i mljevene lješnjake, ohladite i zamrznite. Prerežite profiterole i poslužite u njima sladoled od lješnjaka s čokoladnim preljevom u koji ste dodali malo likera od kave. Savijačama od jabuka, višanja ili šljiva dat ćete posebnu aromu ukoliko dodate malo nasjeckanih lješnjaka.

Mirisno ulje dobiveno iz lješnjaka ima jaku orašastu aromu i općenito se iz tog razloga kombinira s laganijim i manje aromatičnim uljima. Može se koristiti za pripremu salatnih preljeva, za aromatiziranje umaka, glavnih jela i raznih jela koja se pripremaju pečenjem.

Bezglutenska hrana

Mala, a tako nezgodna bjelančevina