Najbolje za bebe

Da majeni narastu vejiki

Prehrana dojilja

- Zanimljivost by coolinarika.com -

Svaka dojilja treba uzeti dovoljnu količinu bjelančevina kako bi njezin organizam mogao pronaći dovoljno aminokiselina potrebnih za izgradnju bjelančevina mlijeka. One se nalaze u: mlijeku, mliječnim proizvodima, mesu, ribi i jajima.

Količina mlijeka i mogućnost dojenja ovisi o konstituciji dojilje i hormonalnom djelovanju u njezinu tijelu, kao i o tehnikama dojenja.

Mislim da to neću zaboraviti. Bio sam u vrijeme dežurstva pozvan u rodilište, kod rodilje koja je upravo rodila. Ona je, shrvana prethodnim strahom, bolovima i neizvjesnošću, dobila, kako mi liječnici to kažemo, tipični histerični napadaj. Kraj nje je stajao najdobroćudniji ginekolog kojega sam poznavao i uvrijeđen njezinom reakcijom rekao mi je: "Vidi je, sve je fino završilo, a gledaj što ona radi!". Na to sam se obratio rodilji: "Pustite doktora, on ne zna što znači roditi". Reakcija je bila trenutačna. Kada je mlada žena postala svjesna da ima iskustvo koje doktor nikad neće steći, odmah se umirila.

U prvim trenucima nakon poroda ona nije mogla razmišljati o tomu koja joj sve iskustva predstoje, dakako, sada mnogo ugodnija. To su prvi kontakti s vlastitim djetetom, a jedan od prvih kontakata upravo je dojenje: užitak majke da daje mlijeko, slatkom, još nemoćnom stvorenju s karakterističnim pokretima i ponašanjem, koje je neponovljivo. Već samo zbog toga, ali i zbog još mnogo drugih zdravstvenih razloga, svakako je prednost da mlada majka doji svoje dijete.

Danas imamo gotovo savršene preparate kojima možemo nadomjestiti majčino mlijeko. No, majčino je mlijeko ipak najbolje rješenje.

Količina mlijeka i tehnika dojenja

Količina mlijeka i mogućnost dojenja ovisi o konstituciji dojilje i hormonalnom djelovanju u njezinu tijelu, kao i o tehnikama dojenja.

Na prve dvije stvari uglavnom ne možemo utjecati. Kod svakog menstruacijskog ciklusa dojke se pripremaju na mogućnost dojenja te one pri kraju postanu napete, a katkad i bolne. Žljezdani se dio umnožava i samo o tomu hoće li im jajašce preko hormonalnog sustava "javiti" je li se ono ugnijezdilo u maternici (trudnoća) ili nije (obični kraj ciklusa) ovisit će hoće li dojka nastaviti povećavanje žljezdanog tkiva ili se opustiti i ponoviti cijeli ciklus. Masno će se tkivo dojke do poroda (ako je došlo do trudnoće) zamijeniti žljezdanim tkivom koje će lučiti mlijeko.

Prve dane nakon poroda dojka luči kolostrum, mlijeko posebnog sastava, a nakon otprilike trećeg dana počinje lučenje pravog mlijeka.

Za stvaranje dovoljnih količina mlijeka za dojenče vrlo je važna tehnika dojenja. To znači potpuno ispražnjavanje žlijezda u dojci, što je najjači podražaj na stvaranje većih količina mlijeka, dok izostanak tog podražaja može prouzročiti prerani prekid dojenja.

Držanje djeteta, mijenjanje strana na početku dojenja, ispražnjavanje dojki do kraja postupci su o kojima će rodilju podučiti medicinsko osoblje i žene koje već imaju to iskustvo.

Hranjivost majčinog mlijeka

Danas imamo gotovo savršene preparate kojima možemo nadomjestiti majčino mlijeko. No, majčino je mlijeko ipak najbolje rješenje.

Mlijeko je jako hranjivo: pa ne bi dojenčad tako brzo rasla da to nije tako! Sastoji se od raznih vrsta hranjivih tvari, od kojih su najvažnije masti i bjelančevine. Ono ne sadrži hranjive tvari u istom obliku u kojem ih žena dobiva hranom. Organizam žene najprije potpuno razgradi hranu koju dobije, a zatim sastavlja nove bjelančevine i masti po "receptu" koji je najpogodniji za "malog proždrljivca".

Bjelančevine i ugljikohidrate organizam može prerađivati u masnoće. Bjelančevine naprotiv može sastavljati samo iz osnovnih sastavnih dijelova pojedene bjelančevine (aminokiselina), dok iz ugljikohidrata i masti to ne može učiniti.

Organizam žene koja doji uzima, dakle, iz konzumirane hrane one aminokiseline koje trebaju dojenčetu, a ostatak upotrijebi za stvaranje vlastite energije i topline.

Što treba jesti?

Svaka dojilja, dakle, treba uzeti dovoljnu količinu bjelančevina kako bi njezin organizam mogao pronaći dovoljno onih aminokiselina koje su mu potrebne za izgradnju "svojih" bjelančevina u mlijeku. Bjelančevine se nalaze ponajprije u hrani životinjskog podrijetla: mlijeku, mliječnim proizvodima, mesu, ribi, jajima.

Biljne bjelančevine kojih ima u žitaricama, odnosno kukuruzu, soji, leći, grahu i drugim biljkama za prehranu čovjeka nešto su lošije kvalitete. Aminokiselina ima u manjim količinama, pa organizam mora razgraditi veće količine biljnih bjelančevina da bi izvukle baš one koje su mu potrebne za stvaranje majčina mlijeka.

U vrijeme dojenja vegetarijanke si svojim načinom prehrane mogu nanijeti štetu jer su potrebe za bjelančevinama tada povećane. U uobičajenim životnim prilikama za njih su uglavnom dovoljne i one bjelančevine koje dobivaju iz biljaka. I zato, neka vegetarijanke kada doje malo i griješe, barem u mlijeku i mliječnim proizvodima (jogurtu, siru)! Napokon, moramo biti demokratični i ostaviti odluku našem djetetu da, kada odraste, izabere (ili ne izabere) vegetarijansku prehranu.

Prema tomu, u vrijeme dojenja treba jesti nešto povećane količine namirnica (jer su i potrebe veće) i paziti da u hrani bude dovoljno (životinjskih) bjelančevina. Pritom se žene kod idealne tjelesne težine mogu udebljati 2-3 kilograma. Dojilja treba piti dosta tekućine jer je dojenjem gubi u većoj količini, što je osobito važno ljeti.

Preporuča se:

  • jesti miješanu krepku hranu s dosta životinjskih bjelančevina, osobito mlijeka
  • jesti mnogo voća, povrća i salata
  • piti dovoljno tekućine, osobito ljeti
  • piti umjerene količine kave.

Ne preporuča se:

  • stroga vegetarijanska prehrana
  • dijeta za mršavljenje i druge "moderne" dijete
  • uzimanje lijekova bez pitanja liječnika i raznih biljnih pripravaka (jer nikada ne znamo njihov točan sastav).

Vitamini i minerali

Posebni su problem vitamini i minerali. Tu je na prvom mjestu kalcij, kojeg se mlijekom kod dojenja luči poprilična količina. Ako ga u hrani nema dovoljno, dojilja ga uzima iz kostiju, pa je to jedan od faktora koji poslije može uzrokovati osteoporozu (razrjeđenje kostiju).

Točnim ispitivanjima gustoće kostiju nakon poroda i dojenja utvrđeno je da su ti eventualni gubici vrlo mali i za daljnji život ne jako bitni jer se organizam u vrijeme dojenja može prilagoditi novonastaloj situaciji i štedjeti.

Ipak, u vrijeme dojenja treba pokušati malo povećati unos kalcija u organizam. Razlog zbog kojega se dojiljama preporuča pijenje više mlijeka nije u tome što se tako luči više mlijeka (jer mlijeko ne prelazi direktno u dojku) nego u tome što mlijeko sadrži veću količinu kalcija. Ako se dojilja k tome još malo izloži suncu (da se u organizmu stvori više vitamina D koji djeluje kao i kalcij – "štedi" kosti), učinila je sve što je zbog povećane potrošnje kalcija potrebno.

Ako je rodilja u trudnoću ušla s manjkom željeza (zbog ranijih obilnijih menstruacija), treba, da bi to nadoknadila, uzimati željezo. Naime, u vrijeme trudnoće ona djetetu daje gotovo cijelu potrebnu količinu željeza, a sebi ostavlja malo. Kad željeza "ponestane", to će osjetiti i dojenče. Hranom, nažalost, obično ne možemo unijeti dovoljne količine željeza da bismo taj manjak nadoknadili, pa je, prema procjeni liječnika, potrebno uzimati tablete željeza.

Vitamine ljudski organizam ne može sam stvarati, pa ih dobiva - hranom. Kod zdrave miješane prehrane, u kojoj ima dovoljno povrća i voća, dojilja će dobivati dovoljno vitamina za svoju povećanu potrošnju i za davanje dojenčetu. Takva će hrana pospješiti i redovitu stolicu.

Ako tijekom zimskih mjeseci nema dovoljno povrća, svakako odaberite prerađevine renomiranih proizvođača. Tako od mrkve ili miješanog povrća možete pripremiti ukusna i kvalitetna variva, dok smrznuto povrće možete koristiti u brojnim oblicima jednako kao što postupate sa svježim. Kada je riječ o kiselim salatama, potreban je oprez, ali nikako nije potrebno potpuno suzdržavanje, posebno ako se radi o proizvodima koji nisu prekiseli i preslani. Kompoti su savršeni za međuobroke, ali i za pripremu slastica. I majka i dijete mogu uživati u Ciciban i Rooibos čaju koje nije potrebno dodatno zasladiti.

Ipak, nije naodmet svakoga dana popiti jednu multivitaminsku tabletu koja sadrži više vrsta vitamina i minerala. Organizam će iz tablete povući onaj vitamin koji mu manjka, a ostale će izlučiti. Jedini vitamin čiji nedostatak može uzrokovati teže posljedice pri formiranju djeteta u majčinoj utrobi, folnu kiselinu, trebalo bi uzimati rano u trudnoći, odnosno još i prije začeća.

Lijekovi, kava i alkohol

Izravno u mlijeko, u većim ili manjim količinama, mogu ući lijekovi i neki otrovi. O lijekovima koje dojilja stalno uzima jer ima neku bolest koju treba liječiti treba se savjetovati sa svojim liječnikom, a druge, koji se uzimaju bez recepta kao i razne biljne preparate ili čajeve, treba izbjegavati koliko je god moguće.

Za kavu nema razloga ograničenjima ako se pije u razumnim količinama. Iako je u vrijeme dojenja najbolje ne pušiti niti piti alkohol, dojilja pojedinačne cigarete treba popušiti najkasnije dva sata prije dojenja, a isto vrijedi i za uzimanje jedne čašice alkohola. Zabrana je ipak nešto manje oštra nego u vrijeme trudnoće. Za drogu, međutim, nema nikakva popusta.

Kruh

Kruh naš svagdašnji