Slatki doručak

Za najslađi početak dana

Važnost vitamina C za iskoristivost željeza

- Zanimljivost by coolinarika.com -

Nedostatak željeza u organizmu česta je pojava, a najčešći razlozi tome su nedovoljan unos željeza prehranom, smanjena apsorpcija željeza te povećane potrebe za željezom.

Važnost vitamina C za iskoristivost željeza

Potreba za željezom raste kako raste i dijete

Nedostatak željeza u organizmu česta je pojava, a najčešći razlozi tome su nedovoljan unos željeza prehranom, smanjena apsorpcija željeza te povećane potrebe za željezom. Nedostatak ovog minerala može se manifestirati kao anemija - smanjena količina željeza, odnosno hemoglobina u krvi, za čiju je najmanju koncentraciju, u djece dobi do pet godina, Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) odredila 110 g/L.

Nedostatak željeza u dječjem organizmu može imati značajan utjecaj na rast i razvoj djeteta te može dovesti i do problema u ponašanju.

Zdrava novorođenčad rađa se sa zalihama željeza dovoljnim za rast i razvoj tijekom prvih pet do šest mjeseci života. 

Čokolino ima vitamin C koji poboljšava iskoristivost željeza.

No, tijekom drugih šest mjeseci života, dojenačke potrebe za željezom značajno se povećavaju.


Štoviše, od ovog perioda pa kroz cijeli životni vijek, prehrana postaje osnovni izvor željeza za čovjekov organizam, a dnevne potrebe za istim značajno rastu upravo u dječjoj dobi (8-15 mg/dan, RDA, D-A-CH).

Osnovna funkcija željeza u krvi jest da kao dio molekule hemoglobina na sebe veže kisik i prenosi ga u sve stanice tijela. Sudjeluje u rastu i diobi stanica te je sastavni dio mnogih enzima koji su dio probave i metabolizma.

Iskoristivost željeza iz namirnica uvelike ovisi o vrsti namirnice. Naime, najveća količina, čak 25% željeza, i to aktivnog oblika (hem-željezo), apsorbira se iz mesa, peradi i ribe, dok se iz namirnica biljnog porijekla iskoristi puno manje, 5-15% željeza i to u inaktivnom obliku, poznatom kao ne-hem željezo. Apsorpciju željeza pomaže askorbinska kiselina, poznatija kao vitamin C.

Važnost vitamina C za iskoristivost željeza

Prilikom pripreme jela na umu se mora imati kombinacija namirnica i količina koju dijete može i želi pojesti. Budući da dojenčad i djeca imaju velike potrebe za željezom, a konzumiraju količinski manje obroke, preporučuje se namirnice bogatije željezom (meso i povrće) konzumirati uz namirnice bogate vitaminom C (voće i prirodni voćni sokovi, povrće).

Prehranom protiv slabokrvnosti

Visoki rizik za razvoj slabokrvnosti javlja se u dobi od 1 do 4 godine. Naime, upravo u ovoj dobi djeca više ne dobivaju dojenačke mliječne pripravke koji su obogaćeni željezom te teže prihvaćaju hranu bogatu željezom poput mesa, ribe i zelenog povrća. U ovoj dobi djeca radije konzumiraju žitarice zbog čega u svijetu već duže vrijeme postoji trend obogaćivanja žitarica željezom. Na ovaj način osigurava se dodatan unos željeza u organizam i manja pojavnost slabokrvnosti, ali i potrebe za suplementacijom preparatima željeza.

    Čokolino       Lješnjak Čokolino

Prehranom je gotovo nemoguće unijeti prekomjernu količinu željeza u organizam, no nekontrolirana suplementacija često zna biti uzrok toga. Prekomjerna količina željeza u organizmu može imati teške posljedice na zdravlje, kao što je negativan učinak na apsorpciju drugih minerala (cink, bakar).

Plodovi šume na tanjuru

Čarobna šuma